RNU "Radio Brčko" Brčko distrikt BiH
Region

ЕУ помаже транспортно повезивање региона

ЕУ је кроз Берлински процес 2014. године са земљама западног Балкана договорила повезивање региона на европску мрежу најважнијих коридора, а као резултат тога формирана је Агенда повезивања, с циљем пружања европске финансијске и сваке друге подршке да се изграде цестовни, жељезнички и водени коридори на западном Балкану.

“Идентификовани су најважнији коридори и претходно дефинисани пројекти за инвестирање у инфраструктуру. Проширивање мреже коридора на земље западног Балкана омогућава тјешњу интеграцију са ЕУ, а ствара и базу за јачање инвестирања у инфраструктуру, као што је подршка ЕУ кроз Инвестициони оквир за западни Балкан и Инструмент повезивања Европе”, наводе у Европској комисији.

С тим циљем, 2017. године формирана је Транспортна заједница са сједиштем у Београду, коју чине све земље ЕУ и западног Балкана, с намјером да се регион интегрише у транспортна тржишта ЕУ и усвоји одговарајућа легислатива у земљама региона.

У Транспортној заједници кажу да се кроз имплементацију транспортне стратегије ради на постепеном усклађивању релевантних политика и правне стечевине ЕУ у областима техничких стандарда, интероперабилности, сигурности, менаџмента саобраћаја, социјалне политике, јавних набавки и околине.

“Транспортна заједница развија радни план за екстензију европских коридора према западном Балкану и идентификује пројекте од регионалног интереса, који могу допринијети балансираном одрживом развоју у смислу економије, просторне интеграције, утицаја на друштво и природну средину, као и социјалној кохезији”, нагласили су они.

Неки од најважнијих транспортних пројеката у БиХ односе се на коридор 5ц, који повезује централну Европу с јужним дијелом Јадранског мора, као и мрежу ауто-путева кроз РС.

Два типична пројекта на овим коридорима која је ЕУ значајно подржала односе се на два моста на Сави – један на коридору 5ц код Свилаја и други код Градишке, којим ће бањалучки регион бити повезан с ауто-путем Загреб – Београд.

Мост код Градишке је ових дана завршен и у потпуности спреман за употребу, а његово пуштање у саобраћај овисиће о брзини изградње брзе цесте на хрватској страни.

Према доступним информацијама, очекује се да ће предузеће “Интеграл инжењеринг”, које изводи радове, тај посао завршити унутар годину дана.

Мост је дуг 462 метара и изградња је коштала око 20 милиона евра, а приступна брза цеста на хрватској страни ће коштати 70 милиона евра.

Изградњу моста финансирају Хрватска и БиХ по принципу пола-пола, а ЕУ је РС додијелила грант од 3,8 милиона евра, док је за радове на хрватској страни обезбиједила већину средстава.

Иначе, мост у Градишци један је од 13 инвестиционих грантова које је ЕУ одобрила као дио основне мреже путева у вриједности већој од 225 милиона евра.

У “Аутопутевима РС” кажу за “Независне новине” да су ЕУ и европске финансијске организације значајно помогле изградњу и развој мреже ауто-путева и брзих путева у РС.

“Захваљујући повољним кредитним аранжманима са Европском банком за обнову и развој (ЕБРД) и Европском инвестиционом банком (ЕИБ), које карактеришу ниске каматне стопе и грејс период у отплати кредита, изграђено је првих 106 километара ауто-путева у РС. Са ЕБРД-ом постигнут је кредитни споразум и у реализацији пројекта изградње двије дионице ауто-пута на европском коридору 5ц кроз РС, а Европска инвестициона банка кредитним средствима финансираће изградњу треће дионице на овом коридору”, кажу они.

Како истичу, поменуте кредите углавном прате и грант средства ЕУ, која пласира преко Инвестиционог фонда за западни Балкан, а која достижу и до 40 одсто од одобрене висине кредита. Како истичу, грант средствима ЕУ финансирана је изградња и Маховљанске петље, као споја два ауто-пута: Е 661 Градишка – Бањалука и “9. јануар” Бањалука – Добој.

Исто тако, ЕУ је одобрила грант средства за израду планске и студијске документације за брзи пут Сарајево – Вишеград – Вардиште, као и за дио јадранско-јонског ауто-пута у дијелу кроз БиХ.

У “Аутопутевима ФБиХ” за “Независне новине” кажу да су од 2008. до 2022. године закључени уговори с више финансијских институција, а да је главнина средстава осигурана преко кредита ЕБРД-а и ЕИБ-а. Како наводе, од тренутно активних градилишта средствима европских финансијера финансирају се дионице Поприкуше – Немила, Понирак – Враца, Тарчин – Иван, односно лот 1, лот 2 и Почитељ – Звировићи, лот 1 и лот 2.

“Захваљујући чињеници да се изградња коридора 5ц финансира из средстава међународних финансијских институција која доприносе Инвестиционом фонду за западни Балкан, ‘Аутоцесте ФБиХ’ у прилици су да аплицирају за грант средства ЕУ. Битно је истаћи да су грант средства бесповратна средства и њихова сврха је да се подрже активности финансиране кредитима партнерских међународних финансијских институција. До сада је службено одобрено више од 165 милиона евра бесповратних средстава за изградњу коридора 5ц, док су остали грантови у висини од 136 милиона евра у различитим фазама административне процедуре која претходи оперативности грант средстава”, наглашавају они.

Извор: Независне

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na USLOVI KORIŠTENJA.