U digitalnoj eri, širenje dezinformacija postalo je ozbiljan problem koji može imati dalekosežne posljedice na društvo, politiku i ekonomiju. Dezinformacije se mogu brzo i efikasno širiti putem različitih digitalnih platformi, uz korištenje brojnih metoda koje eksploatišu slabosti ljudske percepcije i tehnoloških sistema.
Ključne metode širenja dezinformacija
- Lažne vijesti
Lažne vijesti su fabricirane informacije koje su predstavljene kao legitimne novinske priče. One su često senzacionalističke i dizajnirane da privuku pažnju i izazovu emocije, što povećava vjerovatnoću da će ih ljudi dalje dijeliti. Ove vijesti mogu biti objavljene na lažnim sajtovima koji izgledaju kao pravi novinski portali ili putem društvenih mreža.
- Clickbait
Clickbait su naslovi ili sličice koje su osmišljene da privuku pažnju i navedu korisnike da kliknu na link, često vodeći do sadržaja koji je ili irelevantan ili netačan. Ova metoda koristi senzacionalizam i emocionalne reakcije da bi povećala posjećenost na određenom sajtu.
- Botovi i lažni nalozi
Botovi su automatski programi koji mogu kreirati i distribuirati sadržaj na društvenim mrežama. Lažni nalozi su profili koji se predstavljaju kao pravi korisnici, ali su zapravo kreirani da bi širili dezinformacije, povećavali broj lajkova, dijeljenja i komentara na lažne vijesti, te stvorili iluziju legitimnosti.
- Mikrociljanje
Mikrociljanje je praksa korištenja podataka o korisnicima za plasiranje specifičnih poruka određenim grupama ljudi na osnovu njihovih interesa, demografskih podataka i ponašanja na mreži. Ovo omogućava širenje dezinformacija precizno ciljanim grupama koje su sklonije da povjeruju u određeni narativ.
- Manipulacija slikama i video zapisima
Tehnologije poput deepfake-a omogućavaju kreiranje lažnih video zapisa u kojima ljudi izgledaju kao da govore ili rade nešto što nikada nisu uradili. Manipulisane slike i video zapisi mogu se lako distribuirati putem društvenih mreža, stvarajući lažne narative i obmanjujući publiku.
- Koordinisane kampanje
Organizovane grupe često sprovode koordinisane kampanje širenja dezinformacija. Ove kampanje koriste kombinaciju lažnih naloga, botova i strateških objava kako bi stvorile i održale određene narative, često sa političkim ili ekonomskim ciljevima.
- Memovi i viralni sadržaj
Memovi su kratki, često humoristični ili satirični sadržaji koji se brzo šire putem društvenih mreža. Iako mnogi memovi imaju bezopasnu prirodu, neki se koriste za širenje dezinformacija ili političke propagande. Viralni sadržaj, koji se brzo dijeli među korisnicima, može takođe sadržati dezinformacije i imati širok uticaj.
Dezinformacije predstavljaju veoma ozbiljan izazov u digitalnom dobu, ali razumijevanje metoda njihovog širenja i implementacija strategija za njihovo suzbijanje može pomoći u smanjenju njihovog uticaja. Kroz edukaciju, tehnološka rješenja i saradnju između različitih aktera, moguće je stvoriti informisanije društvo, otpornije na širenje dezinformacija putem interneta.
(Ovaj članak je nastao u okviru projekta Prepoznaj Fejk! koji implementira Centar za održivi razvoj. Objavljivanje ovog teksta je finansirano grantom Ministarstva vanjskih poslova Sjedinjenih Američkih Država (Department of State). Mišljenja, nalazi i zaključci koji su ovdje navedeni pripadaju autorima i ne odražavaju nužno mišljenja, nalaze i zaključke Ministarstva vanjskih poslova Sjedinjenih Američkih Država.)
Photo by Hartono Creative Studio
Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na
USLOVI KORIŠTENJA.