Потрошњом само 10 КМ мање мјесечно на репрезентацију, службена путовања и телефоне на свим нивоима у БиХ направила би се милионска уштеда, али функционери ће ипак наставити лијечити своје комплексе доласком на функцију и неће се домаћински понашати према јавном новцу.
Ово тврде неки аналитичари након што је министар промета и комуникација БиХ Исмир Јуско одлучио путовати на Тајланд економском умјесто бизнис класом па је авио-карту из државне касе платио 1.500 КМ умјесто 6.000 КМ.
Тиме је на овој карти уштеђено 4.500 КМ, које су многим грађанима незамисливе.
“Овај примјер треба сви да прате. Апсурд је да се оно што је нормално истиче као примјер. Дај боже да се сви буду исто понашали. Њих је срамота изаћи из фабије јер ‘шта ће рећи људи’. Мисле да ауторитет дижу ако изађу из луксузног аута, али то само показује њихову халапљивост’, казао је политички аналитичар, некадашњи судија и члан Централне изборне комисије БиХ Вехид Шехић.
Истакао је да је проблем што се велики број функционера на свим нивоима не понаша према државном новцу као према приватном.
“Нико неће својим новцем купити ауди А8, али хоће државним. Неће од свог новца узимати најскупље хотеле. Неће размишљати да су то паре грађана које су им дате на управљање с пажњом доброг домаћина. Ако се узме у обзир колико их има у општинама, кантонима, ентитетима, државном нивоу, у свим институцијама, онда се може рећи да би се уштедјели милиони да на репрезентацију умјесто 500 КМ мјесечно потроше 490 КМ”, додао је Шехић.
Примјер који очито није много дотакао дужноснике је то да је службени ауто папе Фрање форд фокус, којим је био и у Сарајеву, док чланови Предсједништва БиХ касније купују луксузне аудије вриједне и по 200.000 КМ. Према ревизорском извјештају, само у прошлој години у институцијама БиХ за путне трошкове у иностранству утрошено је око 9,6 милиона КМ, око 12,5 милиона КМ за употребу возила, а око 7,1 милион КМ за ПТТ.
Ивица Ћавар из невладине организације Центри цивилних иницијатива, која прати рад власти, истакао је да се нада да ће се јавни дужносници, које грађани добро плаћају у кризним временима, коначно почети понашати одговорно и морално.
“Јуско је прије тога смогао снаге да се, када је направио гаф на мосту на Сави и рекао ‘коридор ве-це’ умјесто 5ц, исприча одмах јавности. Дакле, за кратко вријеме је у два случаја показао одговорност. Мислим да ће то код неких бити мотив. Могуће је да има још примјера, али се за њих не зна. Дужносници не треба да се стиде путовати економском класом. Најбуквалнији превод ријечи министар је слуга народа”, рекао је Ћавар те истакао да би огромне уштеде биле само на путовањима када би сви поступили као Јуско.
Подсјетио је да се у неким земљама, као што су Словенија и Аустрија, јавно објављује гдје је ко путовао, како и ко је то све платио. Да примјер Јуска, који је одбио и службено возило, не смије бити усамљен, слажу се и неки од парламентараца.
“Могу се редуцирати трошкови путовања и на овај начин. Марка по марка, сабере се. У ревизорским извјештајима увијек имамо исте појаве, исте грешке, али се за њих увијек нађе оправдање. Има оправданих путовања, али и простора за смањити трошкове. Када дође на ред буџет отвориће се расправа о томе”, сматра Амир Фазлић, шеф Клуба посланика СДА у Представничком дому бх. парламента и члан Комисије за финансије и буџет, која разматра и ревизорске извјештаје. Фазлић каже да он није нигдје путовао.
Из Јусковог кабинета рекли су да министар не сматра свој потез важним објаве, али да сматра да треба радити уштеде гдје год се то може.
Дозвољено све што није забрањено
У извјештају државних ревизора о извршењу буџета БиХ за прошлу годину између осталог је назначено да су правилници који се односе на репрезентацију, телефоне и употребу службених аута креирани тако да добрим дијелом отварају могућности за ненамјенско кориштење јавних сред-става.
“Бројни су случајеви у пракси гдје клијенти све оно што децидно није забрањено или прописано схваћају као допуштено и узимају себи за право да таква питања регулишу својим интерним актом или се понашају доста комотно. Наведено генерише проблем, домино ефекат, гдје се челници институција руководе логиком ‘понашај се попут свих других'”, стоји у овом извјештају.
Извор: www.nezavisne.com
Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na
USLOVI KORIŠTENJA.