RNU "Radio Brčko" Brčko distrikt BiH
BiH

Марија Новић, најмлађи пилот у историји авијације БиХ: Небо моја слобода, а лет задовољство

Izvor: Nezavisne novine

Марија Новић, седамнаестогодишња дјевојка из Дервенте, поносни је носилац титуле најмлађег пилота у историји генералне авијације у Републици Српској и Босни и Херцеговини.

Када је с 14 година гласно изговорила да небо види као своју слободу, а да јој је жеља да своје образовање настави на Ваздухопловној академији у Београду, према њеним ријечима, околина је то дочекала с невјерицом, па чак и сумњом.

Није чест случај да се млада дјевојка одлучи на овакав корак, али уз јаку вољу и непоколебљиву жељу за летом кроз облаке, те примјером Иване Милојевић, првог женског пилота у српској цивилној авијацији којег слиједи, Новићева је доказала да препреке за њу не постоје, а стереотипи су само илузије за недовољно храбре.

Да срећа прати само храбре, доказала је са својих 50 сати лета који су већ иза ње, а у наредној години Маријини циљеви су да проведе бар још 150 сати на небу.

“Ова ‘титула’ свакако није била мој циљ нити мотив, једноставно се десила. Вероватно зато што се трудим да идем према свом циљу школовања тако да паралелно са школом идем и на остале обуке.

Моје интересовање за авијацију се појавило с 14 година, када сам одлучила да упишем Ваздухопловну академију у Београду. У другој школској години отворила се могућност да наставу у мојој школи похађам паралелно с наставом и теоријски део наставе за ППЛ пилота.

Теорија обухвата девет испита: познавање ваздухопловства, метеорологију, навигацију, комуникацију, оперативне процедуре, теорије летења, људске могућности, перформансе и планирање лета”, рекла је Новићева за “Независне”.

Након положених испита у Директорату за цивилно ваздухопловство у Београду и добијеног љекарског увјерења, са својих непуних 17 година добила је летачку књижицу и стекла право да похађа практичну обуку.

“Три месеца свакодневно сам била на обуци на аеродрому у Суботици, а у октобру 2021. године полагала сам практични испит летења у Новом Саду и званично добила дозволу ППЛ. Жеља да постанем пилот ми се јавила тек тада, када сам кренула на обуку. До тада моје амбиције су биле везане само за контролу летења”, изјавила је Новићева.

Авијација и само управљање летјелицама знају да буду изузетно захтјевни, али ипак Новићева не може да свој пут до стицања ишчекиване дозволе окарактерише као тежак.

“Када имате жељу, интересовање и наравно смисла као и за свако друго занимање, онда тај пут представља задовољство. Тежи и комплекснији део тек предстоји на путу до стицања АТПЛ дозволе”, појаснила је Новићева.

Она је за наш медиј нагласила да је одувијек своју највећу подршку у лету до звијезда имала у својим родитељима, док је околина њену жељу ипак дочекала на другачији начин.

“Када сам у основној школи рекла да планирам да упишем Ваздухопловну академију, сви су некако гледали на то с неверицом. Чак и они који су ме подржавали данас признају да су и сами сумњали у то. Мислим да су само моји родитељи веровали у мене и пружили ми апсолутну подршку. Верујем да је страх на мом првом самосталном лету био већи мојим родитељима него мени. Данас када сам већ постала пилот, сви на то гледају с одушевљењем, било да су вршњаци или старији, јављају ми се и честитају, кажу ми да су поносни на мене”, испричала је Новићева.

За њено занимање, како каже, број сати проведених у авиону је од кључног значаја за запошљавање, а њене жеље су да у 21 години, када то и законом буде могуће, буде спремна у сваком смислу да ради овај посао.

“У наредној години планирам да направим 150 сати летења. Током следећег распуста ћу уписати теоријску обуку АТПЛ у трајању од око 750 сати у Мађарској и наставити обуку за комерцијалног пилота (за путничке авионе). Када почне школска година, паралелно ћу ићи у четврту годину Ваздухопловне академије и прву годину Саобраћајног факултета, ваздухопловни смер. Тачније, трудим се да штедим време да бих што пре била спремна да радим овај посао, јер је ово посао бенефицираног радног стажа. Мој узор је Ивана Милојевић, први женски пилот у српској цивилној авијацији”, казала је Новићева за наш лист.

До сада је имала прилику да управља сљедећим моделима авиона: Цессна 150, Цессна 172, Пипер 38, а полагање за ППЛ пилота је имала почетком десетог мјесеца претходне године, тако да је са својих 17 година званично и постала пилот.

“Лет за мене првенствено представља задовољство, а небо животни простор и слободу. Када летим, максимално сам концентрисана на само летење, али наравно имам простора и да уживам у лепим призорима”, закључила је Новићева.

Извор: www.nezavisne.com

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na USLOVI KORIŠTENJA.