RNU "Radio Brčko" Brčko distrikt BiH
Arhiva

Letovi iz Sarajeva najskuplji u regionu

Za komparaciju aerodroma u Sarajevu (1.046.635 putnika u 2018. godini) odličan je onaj podgorički koji je u prošloj godini imao oko 250 hiljada putnika više. Značajna je to razlika, posebno kada se u obzir uzme da Podgorica ima skoro upola manji broj stanovnika te blizinu odličnog aerodroma u Tivtu koji opsluži više putnika godišnje i od podgoričkog aerodroma (1.245.999 putnika u 2018. godini).

Sarajevski aerodrom svaku godinu ima iskazan porast broja putnika (skoro deset posto u 2018. godini u odnosu na godinu ranije), rast se nastavio i u ovoj godini, ali sve se uklapa u trendove rasta avionskog saobraćaja u regiji. Uvriježeno je mišljenje da bi Međunarodni arodrom u Sarajevu trebao imati i dvostruko više putnika.

Razlozi manjeg broja putnika obično se vide u najskupljim taksama ili naknadama koje ukupno iznose 59 KM. Zanimljivo je da Turskoj, u kojoj cvjeta aviosaobraćaj, aerodromske takse plaćaju samo domaći državljani i one iznose 50 lira (oko 15 KM).

18 eura ostane Aerodromu

Kako su za Klix.ba kazali s Međunarodnog aerodroma Sarajevo, putnički servis ili naknada postoji na svakom aerodromu i isti na MAS iznosi 18 eura i jeste prihod MAS-a, a radi se u suštini o naknadi za korištenje aerodromske infrastrukture, korištenju prostora, instalacija i uređaja putničkog terminala. Izuzetak su djeca do dvije godine.

“Prihode od ove naknade MAS koristi za unapređenje infrastrukture i usluga koje koriste putnici. U vezi s ovim, bitno je napomenuti da se iz ove naknade – putničkog servisa osiguravaju i znatna sredstva za osiguranje MAS-a, napominjući i da većina drugih aerodroma ima posebnu security naknadu u ovu svrhu, dok ista na MAS-u ne postoji. Istovremeno, avioprijevoznici imaju obavezu transfera sredstava po osnovu putničke takse u iznosu od 10 eura po putniku, koju je uvela Vlada FBiH 2005. godine i koja se koristi za razvoj civilnog zrakoplovstva, a ista je u primjeni samo za avionske kompanije koje operiraju s MAS-a. Također, 2017. godine BHDCA je uvela naknadu koju plaćaju avioprijevoznici po prevezenom putniku u odlasku s aerodroma u Bosni i Hercegovini i po toni prevezene robe/tereta u odlasku s aerodroma u Bosni i Hercegovini”, kazali su.

Da zaključimo, naknade koje su uključene u cijenu karte za putnike koji lete sa sarajevskog aerodroma su sljedeće: 35,20 KM – naknada za korištenje aerodromske infrastrukture, 20,00 KM taksa – naknada za razvoj i unapređenje prometa u FBiH i 3,00 KM – naknada BHDCA što sve ukupno iznosi 59 KM.
NAPOMENA: MAS raspolaže isključivo naknadom za korištenje putničke infrastrukture u iznosu od 18,00 EUR, odnosno 35,20 KM.

Za izgradnju drugih aerodroma

Napominju i kako odluku o formiranju cijena karata donose avioprijevoznici isključivo na osnovu svojih internih kalkulacija i procjene tržišta.

“Naime, u cijenu karte ulaze: tarifa prijevoznika, naknade aerodroma, naknade za gorivo i naknade za civilni zračni prevoz, te PDV. Prilikom izračuna cijena, kompanije koriste složene sisteme za upravljanje prihodima. Važno je istaći i to da su naknade fiksne, a tarifa se formira na temelju očekivanog bookinga, trenutnog bookinga na letu, ali i mnogih drugih parametara s ciljem maksimalne popunjenosti aviona i ostvarivanja maksimalnog prihoda”, kazali su za Klix.ba s MAS-a.

Cijene avionskih karata direktno se odražavaju na broj putnika, a time i turista koji na ovaj način stižu u našu zemlju.

Edita Đapo, ministrica okoliša i turizma u Vladi Federacije BiH, za Klix.ba kaže kako bi ona kao resorna ministrica za turizam voljela da tih taksi nema, ali da je to odluka Vlade.

“Tim sredstvima finansira se i gradnja drugih naših aerodroma, a to pitanje treba postaviti premijeru i resornom ministru za saobraćaj”, kazala je za Klix.ba Đapo.

Smanjenje taksi u konačnici vodi do ekonomskog rasta

Ekonomski analitičar Faruk Hadžić kaže kako je njegov generalni stav da se takse, ne samo aerodromske, već i druge, kao dio parafiskalnih nameta, trebaju smanjivati. Na taj način, može doći do povećanja prometa, dolaska turista, što je vrlo bitno za povećanje ekonomskog rasta.

“Otvaranje mogućnosti za brži i lakši prijevoz omogućava turističke posjete. Od svakog turiste koji dođe u neku zemlju država ima višestruke koristi. Raste potražnja za hotelskim smještajem, što je signal za nova domaća ulaganja u proširivanje smještajnih kapaciteta, što opet znači otvaranje novih radnih mjesta u uslužnoj djelatnosti. Građevina ima dodatne poslove, koje do sada nije imala, tako da i taj segment ima rast zaposlenih. Pozitivni efekti se ogledaju i u drugim uslužnim djelatnostima, ali najbitniji efekt jeste rast potrošnje”, kazao je.

Nastavlja kako, makroekonomski gledano, što više novca turisti troše, kako za smještaj tako i za hranu i druge aktivnosti, raste potrošnja na nivou ekonomije, koja dovodi do rasta potražnje na tržištu, a koja opet dovodi do otvaranja novih radnih mjesta, proizvodnje, a u konačnici povećanja ponude.

“Država uzima više novca kroz indirektne poreze, konkretno PDV. Iz razloga što je potrošnja glavna stavka u izračunu BDP-a jedne zemlje, rast potrošnje ima pozitivne efekte i na ekonomski rast, tako da kao ekonomija onda napredujemo”, zaključio je Hodžić.

Izvor:  Klix

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na USLOVI KORIŠTENJA.

Related posts

Sarajevo: Sarajevski aerodrom sedmi u regiji, očekuju povećanje broja letova, posebno prema Turskoj i Egiptu

Vladimir Matijević

Čureković: Situacija na Međunarodnom aerodromu Sarajevo se popravlja

Radio Brčko

Pojačani nadzori na aerodromima u Sarajevu i Tuzli

Radio Brčko