Svijet

Nike i H&M suočeni sa burnim reakcijama Kine zbog “zabrinutosti” za pamuk iz regije Xinjiang

Maloprodajni divovi Nike i H&M suočeni su s burnom reakcijom Kine nakon što su izrazili zabrinutost zbog navodnog prisilnog rada Ujgura u proizvodnji pamuka u kineskoj pokrajini Xinjiang.

Mnogi Kinezi su pozvali na bojkot ovih proizvođača, poznate osobe iz Kine prekinule su svoju saradnju a platforme za online kupovinu povukle su H&M proizvode iz prodaje, javlja BBC.

Sve ovo se događa u isto vrijeme kada je nekoliko zapadnih zemalja ove sedmice uvelo sankcije Kini.

Kina se našla u centru pažnje prošle godine kada je neprofitna istraživačka organizacija Centar za globalnu politiku objavila izvještaj u kojem su ukazali na strogo kršenje ljudskih prava nad ujgurskim muslimanima u regiji Xinjiang.

Sankcije, uključujući zabrane putovanja i zamrzavanje imovine, usmjerene su na više dužnosnike u sjeverozapadnoj regiji.

Kako su se Nike i H&M našli ovdje? Ove kompanije su sporne izjave o zabrinutosti za stotine hiljada Ujgura, etničke manjine u kineskoj sjeverozapadnoj pokrajini Xinjiang, dale prošle godine, ali su se ponovno pojavile u javnosti posljednjih dana nakon najave zapadnih sankcija.

Obje su kompanije u odvojenim izjavama rekle da su “zabrinute” zbog izvještaja da su Ujguri prisiljeni brati pamuk u Xinjiangu i da nisu dobavljali proizvode iz te regije.

No, čini se da je najnoviji bijes potaknula nedavna objava Komunističke lige mladih, kineske komunističke partije na društvenim mrežama.

– Širenje glasina o bojkotu pamuka iz Xinjianga, istovremeno želeći zaraditi novac u Kini? Pogrešno razmišljanje! – objavili su u srijedu ujutro na platformi za mikroblogiranje Weibo koja se često naziva “Twitter u Kini”, podijelivši snimke zaslona sa izjavom H&M-a.

Državni mediji su od tada pokrenuli kampanje i stali u odbranu pamuka iz regije Xinjiang pri tome kritizirajući Nike i H&M.

Kineski državni medij CGTN podijelio je videozapis na Weibu tvrdeći da pokazuje stvarno stanje u regiji Xinjiang za vrijeme branja pamuka, kao i snimak i citate ujgurskog farmera koji kažu da su se ljudi “borili” da bi tamo radili za visoku zaradu.

Državna televizija CCTV je saopćila da je H&M “pogriješio” pokušavajući biti “pravedni heroj” i da “mora platiti visoku cijenu za svoje pogrešne postupke”.

Kineski H&M još nije odgovorio na upite BBC-a, ali su u srijedu na Weibu napisali da “poštuju kineske potrošače kao i uvijek do sada” i da “oni kao kompanija ne zastupaju nikakav politički stav”.

Do srijede navečer, najmanje tri glavne kineske platforme za online kupovinu – Pinduoduo, JD.com i Tmall – povukle su H&M proizvode iz prodaje.

Razne poznate osobe poput Wang Yibo, Huang Xuan i Victoria Song objavili su da prekidaju saradnju s brendovima, uz napomenu da su “interesi zemlje iznad svega”.

Društveni mediji bilježe ogroman val reakcija protiv obje kompanije, te su uputili brojne pozive da ljudi bojkotuju njihove proizvode. Oznaka hashtag “Podržavam pamuk iz Xinjianga” sada je glavna tema na Weibu sa više od 1,8 milijardi pregleda.

Hennes & Mauritz ima dugogodišnju saradnju s Kinom koja je je važna za obje strane. Kina je jedan od glavnih izvora nabavke H&M-a, a također je i veliko tržište.

Ali prozivanjem Kine zbog nečega što se smatra domaćim pitanjem nešto je što se Pekingu ne sviđa. Dovoljno je pogledati primjer Južne Koreje ili Filipina, čiji su lanci trgovina i izvoz voća pretrpjeli ogromne štete nakon diplomatskih nesuglasica.

Kina voli iskoristiti svoju trgovačku moć i maloprodajni nacionalizam kako bi vršila pritisak na vlade i multinacionalne kompanije – oboje u isto vrijeme po mogućnosti – kako ne bi rekle ništa o zloupotrebi.

Vrijeme ove iznenadne “lokalne” reakcije, koju su predvodile poznate osobe koje su rado uzimale novac od H&M-a u zamjenu za vlastitu promociju, svodi se na val koordiniranih sankcija koje su u zadnjih nekoliko dana uvele Velika Britanija, SAD i EU kao i Švedska.

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja klinite na USLOVI KORIŠTENJA.

Povezani članci

Back to top button