RNU "Radio Brčko" Brčko distrikt BiH
Brčko

Brčko: U dvije škole se provode savremeni STEM principi u nastavi

Pandemija COVID-19 samo je jedan od globalnih izazova sa kojima se suočava čovječanstvo.

Vrtoglavi napredak tehnologije, umjetna inteligencija, bio-tehnologija, klimatske promjene … sve su to oblasti u kojima će mlade generacije koje se trenutno školuju u vrlo bliskoj budućnosti pronalaziti svoja zanimanja.

Postavlja se pitanje da li postojeće škole pripremaju učenike za buduće tržište rada? Da bi se mladi snašli u sve izazovnijim poslovnim okruženjima potrebno je da kroz obrazovanje steknu funkcionalna znanja, vještine i kompetencije.

Na području Brčko Distrikta, u dvije škole se već provode savremeni STEM principi u nastavi, zahvaljujući projektu ENABLE BiH.

„Sve kompetencije koje su danas na najvišoj cijeni su prisutne i obuhvaćene STEM metodologijom: digitalne, jezičko-komunikacijske, matematičke, naučno-tehnološke kompetencije, osjećaj za inicijativu,  poduzetništvo i kompetencija kako se uči“, pojašnjava Nijad Salihović, nastavnik „Devete osnovne škole“ Maoča i koordinator STEM nastave.

Osim škole iz Maoče, u projekt ENABLE BiH je uključena i Gimnazija „Vaso Pelagić“ iz Brčkog, čija direktorica Amela Helać naglašava da škola mora pratiti savremene trendove, potrebe tržišta rada i usmjeravati učenike ka stjecanju potrebnih znanja i kompetencija.

STEM je skraćenica koja označava prirodne nauke, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku (engl. Science, Technology, Engineering, Mathematics), a podrazumijeva da se matematika, hemija, fizika, biologija, informatika i tehnika izučavaju u međusobnoj korelaciji, logično povezani i primjenjivi na stvarni život.

U sklopu projekta ENABLE BiH, u obje škole su osposobljene STEM laboratorije sa opremom u vrijednosti od 20.000 dolara za svaku od njih. Između ostalog, u svakom od laboratorija nalaze se 3D printer, smart TV, računari, Arduino i robotički setovi, STEM kompleti, namjenski mobilijar i resursni materijal.

Istovremeno, uspostavljen je sistem specijalističkih obuka za nastavno osoblje.

„Projekt je donio mnogo inovacija. Na primjer, na drugačiji način se vrši priprema nastave. Profesori šest predmeta u timskom radu naprave pripremu koju zatim prenose učenicima, takođe kroz timski rad. Nije bilo lako na početku, ali naši profesori su vemenom sve više spoznavali koliko je ovakav pristup dobar za učenike, jer vodi ka ishodima učenja i odgovoru na pitanje ‘zašto se nešto uči’ “, ističe direktorica Helać.

Nastava je svima postala zanimljivija. Svaka lekcija koja je rađena po STEM metodama je svrhovita, ima jasan cilj, ishode i primjenjiva je u svakodnevnom životu. Saradnja na relaciji nastavnik – učenik, učenik – učenik, te nastavnik – nastavnik je znatno proširena, a u projekte su uključeni i roditelji. Škola je postala prepoznatljiva široko izvan svog školskog područja“, dodaje profesor Salihović.

S ponosom ističe da je „Deveta OŠ“ Maoča  pristupila STEM zajednici škola Evrope, te da ima dozvolu za postavljanje STEM logotipa na stranicu škole.

U prilog aktuelnosti govori i činjenica da na ovu temu sve češće nastaju naučni radovi domaćih stručnjaka. Jedan od njih je Mateo Banović, STEM koordinator iz Gimnazije Vaso Pelagić, koji je na Filozofskom fakultetu Univerzitetu u Tuzli odbranio mgistarski rad na temu  „STEM obrazovni pristup zasnovan na ishodima učenja“. Banović posebno ističe načelo cjeloživotnog učenja kao neophodan preduvjet za kompetentno učešće u ekonomskom i društvenom okruženju:

„Važan element STEM obrazovnog pristupa jeste usvajanje, održavanje i širenje naučenog, stalna prilagodba na promjene u svim sferama života koje su sve intenzivnije i priprema za cjeloživotno učenje bez kojeg se ne može opstati niti u jednoj STEM profesiji”, napisao je.

Vratimo se na početak priče. U skladu s načelima praktične primjene funkcionalnih znanja, prilikom  izbijanje pandemije COVID obje škole su stečene vještine i resurs iz STEM laboratorije usmjerile za važnu i društveno korisnu aktivnost. U proljeće 2020, kada je nastava iz učionica prešla u online sferu, nastavnici koji su prošli obuku počeli su s izradom zaštitnih vizira za medicinske ustanove.  Usljed nedostatka adekvatnog modela po kojem bi se printalo, Nijad Salihović je osmislio i izradio svoj dizajn i stavio ga na raspolaganje u programu 3D modeliranja Tinkercad. Do sada je na 3D printerima nabavljenim u sklopu projekta ENABLE BiH, u jedanaest model škola širom BiH i na dva univerziteta proizvedeno više od 1000 zaštitnih vizira za medicinsko osoblje, a dizajn našeg STEM koordinatora preuzet je 28 puta širom svijeta.

Projekt ENABLE BiH u protekle četiri godine je na terotoriji BiH provodila organizacija Save the Children zahvaljujući finansijskoj podršci Američke agencije za međunarodni razvoj USAID.

Neosporno je da će se uspješno provođenje projekta na teritoriji Distrikta Brčko odraziti na napredak lokalne zajednice.

„STEM i ENABLE vidimo kao osavremenjivanje nastave, vođenje ka ishodima učenja što će se odraziti i na našu ekonomiju. Naši učenici kada završe školu imat će jasnije ciljeve i znanja koja će im u mnogome pomoći“, zaključuje naša sugovornica Amela Helać.

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja kliknite na USLOVI KORIŠTENJA.

Related posts

Talibani neće ograničavati žene koje rade u školama u Avganistanu

Radio Brčko

Настава за бруцоше на Универзитету у Бањалуци почиње 5. октобра

Radio Brčko

Брчко: Друго полугодиште почиње 11.1.2021. године

Radio Brčko