Magazin

Цинк: Минерал на којем ће вам тијело бити захвално

У посљедње вријеме цинк је један од минерала о којем се највише говори, јер се често наглашава колико је важан за различите процесе у тијелу. Овај елемент у траговима виталан је за оптимално здравље и учествује у многим процесима. Осим тога, изузетно је важан за јачање имунитета.

Зашто је цинк важан?

“Цинк је потребан нашем тијелу за здравље ћелија, али и за функционисање имунитета. Због тога недостатак овог минерала може довести до слабијег имунолошког система, слабог зарастања рана, неочекиваног губитка тежине, губитка мириса и окуса те гастроинтестиналних тегоба попут пролива”, објашњава нутриционисткиња Лиса Ричардс. Такође наглашава да цинк доказано има своју противупалну улогу.

“Противупално дјеловање цинка директно утиче на општу добробит јер се смањује оксидативни стрес. Ово оштећење настаје на нивоу ћелија у тијелу и повезано је с хроничним болестима, укључујући болести срца и претилост. Сматра се да цинк такође повезан с бољом когнитивном функцијом те смањује појаве дегенерације повезане с годинама”, казала је она.

Уз унос намирница које садрже цинк важно је знати да протеини подржавају апсорпцију цинка па га је добро узимати с овим макронутријентом.

Тамна чоколада

Овај омиљени слаткиш пун је цинка, али треба пазити да је чоколада што тамнија. Сто грама тамне чоколаде садржи 3,3 мг цинка. Но, тамна чоколада је такође богата калоријама и шећером, стога ипак треба избјегавати њено често конзумирање и додати више неких других намирница у прехрану.

Црвено месо

Месо је одличан извор цинка, а ово се посебно односи на црвено месо попут говедине, јагњетине и свињетине. Порција говедине од 100 грама садржи 4,8 мг цинка, што је 44% дневне потребе. Месо је и важан извор нутријената попут жељеза, витамина Б и креатина. Но, важно је напоменути да је велики унос црвеног меса, посебно прерађеног, повезан с повећаним ризиком од срчаних болести и неких врста рака.

Зобене пахуљице

Зобене пахуљице постале су дио класичног доручка, јер је то намирница богата различитим нутријентима. Зобене пахуљице су пуне цинка, влакана, фолата, витамина Б6 и бета-глукана. Отприлике пола шоље зобених пахуљица садржи 1,3 мг цинка, а такође помаже код регулисања нивоа холестерола и здравља срца.

Шкољке

Оне су здрав и нискокалорични извори цинка. Каменице су посебно познате по великим количинама цинка, шест каменица средње величине осигуравају 32 мг цинка. Друге врсте шкољки имају мање цинка, али су још добар извор. Мање шкољке попут шкампа и дагњи такође су добар извор овог важног минерала.

Махунарке

Махунарке попут сланутка, леће и граха садрже знатне количине цинка. На примјер, 100 грама куване леће задовољава око 12% дневне потребе. Но, оне такође садрже и фитате, што значи да се цинк из махунарки не апсорбује тако добро као из намирница животињског поријекла.

Извор: www.nezavisne.com

Svi članci objavljeni na internet stranici Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo su vlasništvo redakcije. Radio Brčko dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka sa svoje internet stranice u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka sa Internet stranice Radija Brčko (www.radiobrcko.ba) isključivo kao kratku vijest od najviše četiri reda (300 slovnih znakova), uz obavezno navođenje izvora (Radio Brčko), pri čemu su on-line izdanja dužna objaviti link na originalni tekst na web stranicu radiobrcko.ba, ukoliko s uredništvom portala nije postignut dogovor o drugačijim uslovima. Radio Brčko je odlučan u nastojanju da zaštiti svoje intelektualno vlasništvo i rad svojih autora. Ukoliko se bilo koji dio teksta ili informacija iz teksta objavljenog na internet stranici www.radiobrcko.ba prenese suprotno ovim pravilima, protiv prekršioca će biti pokrenut pravni postupak pred Osnovnim sudom Brčko distrikta. Za detaljnije informacije o uslovima korištenja klinite na USLOVI KORIŠTENJA.

Povezani članci

Back to top button